By Maria Cristina Gaeta - Ph.D. candidate in People, Business and Market Law at University of Naples Federico II, member of the Research Centre of European Private Law (ReCEPL) and the Interdepartmental Research Centre New Science, UTOPIA Lab, at Suor Orsola Benincasa University of Naples.

 

Autonomous vehicles are already on the market. As well as driving us, they will store and process large amounts of personal information. Users will be unaware of this, and the risks it generates. This information is personal data, and so is regulated by Reg. 679/2016/EU, commonly known as General Data Protection Regulation (GDPR). But…

[READ MORE]The issue of data protection in the Internet of Things with particular regard to self-driving cars

 

di Giuseppina Gianfreda e Giovanna Vallanti -  Università della Tuscia e Luiss Guido Carli

 

Un dato acquisito della letteratura in tema compliance alle normative fiscali e del lavoro è che eludere norme che regolano sotto vari profili l’attività imprenditoriale ha un effetto negativo sulla produttività. Tuttavia, un risultato altrettanto consolidato è che l’eccessiva onerosità del fardello regolamentare e fiscale rappresenta uno degli incentivi principali che spingono le imprese ad operare informalmente. La decisione di attingere al serbatoio del lavoro informale può essere vista in termini di valutazione tra i costi dell’informalità e i costi di compliance; le imprese italiane, ad esempio, hanno…

[READ MORE]Lavoro sommerso, costi di licenziamento e produttività d’impresa

di Giovanna Massarotto - Iowa University, U.S.A.

Summary: 1. Introduction – 2. Digital Markets and Antitrust Issues 2.1.Two-sided markets and Network effects – 2.2. Antitrust Issues – 3. Antitrust Settlements and Their Effects on Markets – 3.1. AT&T Case – 3.2. Google Search Bias – 4. Conclusions

1. Introduction
In the last decade, digital markets have replaced traditional markets, and such markets can appear different every day. Google Maps, for example, at one moment provides users with a map, and the next, navigates the user anywhere and everywhere.

In such different context, where markets are increasingly…

[READ MORE]How a simple agreement can affect digital markets: an antitrust perspective

 di Cecilia Pasquale - Università degli studi di Torino

 Abstract

Il 25 maggio 2016 la Commissione Europea ha presentato la proposta di regolamento 2016/289 per impedire i blocchi geografici ed altre forme di discriminazione fondate sulla territorialità. Il presente articolo esplicita il fondamento e gli obiettivi della proposta, approfondendo l’ambito applicativo e la disciplina dell’accesso alle interfacce online, a beni o servizi nonché la non discriminazione per motivi legati al pagamento.

L’articolo rileva, infine, come le premesse da cui muove la Commissione Europea debbano fare i conti con la libertà contrattuale e di impresa garantita dall’art. 16 della Carta di Nizza agli…

[READ MORE]La proposta di regolamento per l’impedimento del geo-blocking